fredag 4 september 2009

Bruket av sommarkök i Svärdsjö och Enviken

Den 4 oktober kl. 15.00 berättar jag om "Bruket av sommarkök i Svärdsjö och Enviken" i Isala-Böle bygdegård, Svärdsjö. Det blir lite "gammeldags" visning av diabilder och en redogörelse av den C-uppsats som jag skrev i Etnologi hösten 2002 vid Uppsala Universitet. För uppsatsen premierades jag i Nordiska museets och Stiftelsen Lagerbergs agrarhistoriska uppsatsprojekt. Vad jag börjar längta efter att skriva uppsatser igen nu när jag börjar bläddra i denna uppsats! Vad jag dessutom börjar längta efter ett eget hus med ett sommarkök! Så underbart det är att på sommaren vistas i en "Stenstuga" i husets källare.

1 kommentar:

  1. Eivor Gunnarsson24 juni 2012 kl. 04:37

    Vill gärna veta mer om bruket av sommarkök. Jag släktforskar och har stött på begreppet där. Varför flyttade man ut köket på sommaren till en annan byggnad?

    Hälsningar

    Eivor Gunnarsson

    SvaraRadera