onsdag 23 september 2009

Slöjdpåsar


Ja, jag låter fortfarande mina elever sy slöjdpåsar.
Det är en bra övning för år 4 att komma igång på symaskinen med och det är praktiskt att ha i skåpen. Förr om åren lät jag dem trycka namn och bilder på påsarna men i år fotar jag dem, spegelvänder bilderna och skriver ut dessa på ett specialpapper för tyger. Papperet har jag köpt på Clas Ohlsson. Sedan får eleven stryka på fotot och dra loss papperet och vips så finns de själva på sina påsar! I och med detta känns inte slöjdpåsen så traditionell längre. Jag köpte papper både för mörka och ljusa tyger. Det för mörka var dubbelt så dyrt och krångligare att använda - eller så slarvade jag med att läsa beskrivningen för det mörka papperet... Så i fortsättningen blir det det för ljusa tyger. Då jag inte vill visa någons foto här på sidan så är det min provpåse som syns, tänk att det är ett kort på en elev istället.

1 kommentar:

  1. Jag är också en till som låter sina elever göra "förvaringspåsar" och med samma motiv som du. Tack för tipset med pappret.
    Tack för en trevlig blogg!

    Jag har en slöjdblogg www.slojdtingdamm.blogspot.com och en egen www.textilslojdslararen.blogspot.com

    SvaraRadera