fredag 4 september 2009

Linjer på linfärgat linnetyg

Femmorna har fått börja med att brodera örngott till de vetevärmare som de ska få sy.
Idén till mönsterkompositionen till broderierna har jag fått av min textilslöjdskollega Lena och den visar sig vara mycket lyckad. Eleverna får på ett papper skissa upp linjer lite "hur som helst". Sedan får de ta en spegel och föra över mönstret och själva avgöra var de vill bryta mönstret = ha mitten på mönstret. Sedan får de markera över mönstret så att det blir spegelvänt. Eleverna får därmed lära sig om symetri samt skapa något eget till skillnad mot att kopiera en redan färdig bild (jag börjar bli lite trött på "märkeskopior" som eleverna annars gärna vill använda sig av...). Det är jättekul att se vilka olika mönster som bildas beroende på var mönstret bryts någonstans och vart mönster blir unikt. Dessutom är det lätt att brodera linjer. Så nu ska det broderas för fullt på tisdageftermiddagarna! Linne tycker jag är det självklara valet till vetevärmare. Efter att jag gått igenom uppgiften och också kortfattat redogjort för materialet lin så sa en vitsig pojke i klassen: "-Linjer på linfägat linnetyg...". Hette han Linus måntro? Nej, det gjorde han inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar